2016. július 21., csütörtök

SzínÜltig - 1. állomás - Ízlelgetem a színeket






Ahhoz, hogy elfogulatlanul tudjunk közelíteni a színek világa felé, elengedhetetlen, hogy nézőpontot váltsunk, és friss szemekkel tekintsünk a bennünket körülvevő dolgokra.







Az alábbi fotókat a kertünkben lőttem azzal a céllal, hogy rámutassak néhány alapvető törvényszerűségre a témával kapcsolatban, és ösztönözzelek benneteket, hogy ragadjatok kamerát, és keressétek a színeket.

Napfényben fürdő muskátli virága...
...és íme a bimbó. Tudd, hogy ezt ebben a pillanatban láttam először! 
Egy rózsabimbó színpompája, és a virág még sehol! :)
Apropó, rózsa! Fehér. Fehér? Nézz a szirmok közé! 
Piros rózsa éles napfényben.
Ugyanaz a rózsa, szűrt fényben, közelről.
Ez egy másik rózsa. Mellette a faj bimbója.
Fény és árnyék játéka a szirmokon, közelről.
Azt hittem egyszínű, élénk sárga virágot tartok a kezemben.  
Szín és formaorgia Kövirózsák között. 
A tuja friss levélkéinek csúcsa élénkebb, frissebb, mint az "öreg" levélrészek zöldje.
A kék égbolt a magasban élénkebb színű, a horizont felé világosabb, áttetszőbb. 
Pannám fehér bundáját enyhe zöldes ragyogással tölti meg a pázsit zöldjéről visszaverődő fény.
Zorrókám a lóherésben sziesztázik. Fekete foltjai zöldesen ragyognak.


  • A természetben a színek soha nem önmagukban láthatók, hanem a legkülönfélébb kombinációban, keverten érhetjük tetten őket, attól függően, hogy az adott objektum, amit nézünk, épp milyen környezetben van, tőlünk távol avagy hozzánk közel.
  • A természetben egymás mellett látható színkombinációkat egytől-egyig harmonikusnak érezzük, függetlenül attól, hogy az adott színek önmagukban meleg, vagy hideg tartományban helyezkednek el. Mintha egymás közelében az objektumok kölcsönöznének, rávetítenének egymásra a saját színvilágukból egy keveset. Ennek a ténynek kiváltképp akkor veheted hasznát, amikor festesz néhány virágos-leveles motívumot. Ha azt akarod, hogy igazán harmonikus legyen az összkép, a virágok alapszínéből csenj el egy keveset a levelek zöldjéhez, fényesíts fehérrel, és árnyékolj feketével, ahol szükséges.
  • Ami hozzánk közel van, az telítettebb színű, míg a távoli objektumokat elmosódóbbnak, színtelenebbnek látjuk. Gondolj csak a távoli szürkéskék, fehérbe mosódó hegyláncok látványára, de akár egy dús növényzettel telt kertre, amelynek a közepén állva ugyanazon fajt képviselő növények közül a közeliek élénkebb színűnek tűnnek, mint a távolabb elhelyezkedők.


Ismerkedés a Színkörrel
 
Színharmónia a gyakorlatban (Scolar Kiadó BP. 2013)
A bevezetőben említettem, hogy nem sikerült a Moyra Színkörpalettát beszereznem. Helyette vásároltam ezt a könyvet, amely tartalmazza a vágyott színkört, és bónuszként a könyv hátsó oldalain a körben szereplő valamennyi számozott szín kitéphető színminták formájában megtalálható. Amikor ezzel szembesültem, elhatároztam, hogy a meglévő körömlakk készletemből én magam fogok színkört készíteni, pontosabban a színkör középső sávját, ahol a maximálisan telített színek szerepelnek.
Bizony, nem számítottam arra, hogy szegényes lesz az én arzenálom ehhez a feladathoz, de az lett!
A feladat tehát adott volt, színmintákkal a kezemben elkocogtam körömlakkokat vásárolni a színkör 12 telített színének megfelelően. Három tényezőnek kellett teljesülnie annál a körömlakknál, aki felvételt akart nyerni a színkörömbe, színazonosság, maximális pigmentáltság, krémes finish.


Nézzük tehát a színkör alapvető elemeit, a főszereplő 12 befutó körömlakkal.


ELSŐ RENDBELI SZÍNEK (ALAPSZÍNEK)


Azok a színek, amelyek semmi más színből nem keverhetők ki.








PIROS - RED


Színtiszta, telített piros. Nem bordó, nem sötétvörös, nem cseresznye, nem meggy, nem görögdinnye, nem vérvörös, nem pipacspiros. Meg kell mondjam, piros-imádóként én eddig nem birtokoltam olyan piros krém körömlakkot, ami megfelelt volna az elvárásnak, így beszereztem több, mint tíz különféle piros lakk tanulmányozása során a tökéletest.










SÁRGA - YELLOW

Semmiképp nem citromsárga, annál picit telítettebb, és nem is napsárga, mert az már narancsosabb lenne, mint ideális. Végül egy semleges, telt sárga lakkomra esett a választásom, szerintem ő testesíti meg a sárga érzelmektől mentes színét.










KÉK - BLUE

Telt középkék, szerencsére hitem szerint birtoklom ezt a színt egy jó ideje az Avon Royal Vendetta személyében. Fontos szempont volt a választás során, hogy olyan kékre volt szükségem, ami a semleges határán egyensúlyoz, azaz nem sárgás és nem lilás tónusú, és egy atomi részecske zöldet sem tartalmaz.











MÁSODIK RENDBELI SZÍNEK


Két első rendbeli alapszín 1:1 arányú keverékei.










NARANCS - ORANGE (red+yellow)


A létező legteltebb tiszta narancssárgát sem kellett sokáig keresgélnem, a kínai boltban évekkel ezelőtt (!) vásárolt lakkom minden tekintetben tökéletesnek bizonyult ehhez a színhez. Hezitáltam a CN Long Lasting Mango árnyalata és e között, végül a kis kínai került ki győztesen, mert jóval pigmentáltabb és élénkebb. Sajnálom, Crystal Nails J
Szóba jött még a Rimmel Rita Ora kollekció narancsa, ha nem rendelkeztem volna már a CR 24-esével, biztos, hogy jött volna velem haza.







ZÖLD - GREEN (yellow+blue)


A Rimmel Rita Ora szériát szívből ajánlom, ha tiszta, intenzív árnyalatokat, megbízható fedést kerestek olcsón. Én amint megpillantottam a szépen feltöltött rekeszt, kiszúrtam ezt a tökéletes zöldet, amiről nem is tudok egyéb jellemzést írni, mint hogy zöld, tiszta, telt, semleges. Nem levélzöld, nem fűzöld, fenyő és hasonlók. Zöld. Nem több és nem kevesebb.









IBOLYA - VIOLET (blue+red)


A lilákkal már hónapokkal hamarabb meggyűlt a bajom. Tegye föl a kezét, aki pontosan képes különféle lilákat kapásból tónus szerint színsorba rendezni. Én nem tudtam, de ma talán már kapizsgálom. Alapvetően aszerint, hogy több piros, vagy több kék kerül a keverékbe különíthetjük el őket kékes tónusú IBOLYA vagy pirosas tónusú PURPLE tartományba. Erről később még biztosan lesz szó, itt és most mindenestere leszögezem, hogy az IBOLYA a kék és a piros 1:1 arányú keveréke. Kényes egyensúly, nem billenhet el egyik a másik javára.





HARMADIK RENDBELI SZÍNEK


Egy első rendbeli alapszín és egy második rendbeli szín 1:1 arányú keveréke.









VÖRÖSES NARANCS - RED ORANGE (red+orange)


A napsárgánál kicsit több pirosat tartalmaz, én a vérnarancshoz (blood orange) hasonlítom ezt a színt. Jól írtam én ezt angolul? Van rá jobb szó, hasonlat vajon?













SÁRGÁS NARANCS - YELLOW ORANGE (yellow+orange)


Amikor ezt a színt kutattam, azonnal a leheletnyi narancsot tartalmazó kanárimadár-tollazat (canary) jutott az eszembe és vele együtt egy régebben tévedésből választott sárga lakkom, aki így végre teljes jogú csapattag lehetett a készletemben. Nézzétek csak:












SÁRGÁS ZÖLD - YELLOW GREEN (yellow+green)


Ezt a lakkot volt a legkönnyebb kiválasztani, bár bevallom, aggódtam a pigmentáltságáért, szerencsére Andinál a minap láthattam főszerepben ezt a lakkot, és teljesen megnyugodtam. Maga a szín a tökéletes, zsenge zöldborsó (pea), nem a túlérett, mélyzöld fajtából. Esetleg  zöldborsópüré-konzerv. Ehhez hasonlít egyébként az Avon Gel Shine Citronized-je, azzal a különbséggel, hogy ez teltebb, kiegyensúlyozottabb aránya a sárgának és a zöldnek. Színhű Shrek-zöld J







KÉKES ZÖLD - BLUE GREEN (green+blue)


Itt nem volt kérdés a fejemben. Avon Gel Shine Emerald City, nem más. Ellentmondást nem tűrő, telt zöldeskék, a teal-ek baltás gyilkosa az ő levakarhatatlanságával, fotózni vérizzadás, lemosni kihívás.












KÉKES IBOLYA - BLUE VIOLET (blue+violet)


A tökéletes áfonyaszín (blueberry). A lábam térdig lejártam, mégsem sikerült megtalálnom. Így, jobb híján ez az áfonyaszín lakk jött velem haza, mert tónusát tekintve áfonya. Sajnos, mint láthatjátok, kakukktojás lett a színkörpalettámon, ugyanis nem mentes egy kis selyemfényű effekttől. Ha tudtok tökéletes krém áfonyát, kérlek, jelezzétek, mert ez most szúrja az én szememet, és fáj, hogy nem sikerült találnom.









VÖRÖSES IBOLYA - RED VIOLET (violet+red)


A Rimmel Rita Ora kollekció egyik képviselője lett a tökéletes, színgazdag bíborlila (purple), aki egyben nagyszerű indikátorszín annak eldöntésére, hogy lila lakkunk, cipőnk, ruhánk, sminktermékünk vajon kékes avagy pirosas tartományba tartozik-e.
Azonkívül egy olyan lakk, ami nélkül szerintem nem érdemes élni. Mindenképp javaslom a megtekintését a valóságban, sorsdöntő találkozásban lehet részünk.






Privát színkörpalettám a fenti lakkokkal


A színkör további jellegzetességei

Egy adott szín komplementere vele szemközt található, egymással egymással keverve további semleges színeket hozhatunk létre.

A színkör középső sávjában a maximálisan telített, tiszta színek szerepelnek, a kör közepe félé ezek fehérrel világosított, kifelé haladva pedig fekete hozzáadásával sötétített árnyalatai vannak.


A manikűr











A jeles alkalomból szivárványba öltöztettem a körmeimet laza mosogatószivacs segítségével. Valamennyi lakkot felhasználtam, három rétegben készítve a színátmenetet. Legnagyobb bánatomra a szvaccsolós kezemen (a másikon is) csak öt ujjam van, így a sárga és a borsózöld már nem tudott helyet kapni a kisujjam körmöcskéjén, ezért áthidaló megoldásként a két kimaradt színt indák formájában festettem fel.

A manikűrt a Világegyetem legvarázslatosabb homokító fedőlakkjával zártam, a Dance Legend Sahara Crystal-ával, aki Mdolla Ági jóvoltából lakik nálam. Ha egyszer elfogy, gyászmisét fogok mondatni érte. Vannak a körömlakkmániások világában egyszeri, megismételhetetlen pillanatok, amikor először találkozunk álmaink finisével, árnyalatával, lakkjával. Ez a lakk egy ilyen pillanat részesévé tett.







Bevásárlási jegyzék a posztban szereplő lakkokhoz :)



Piros/Red: QUIZ Gel Like Nail Polish – No 714

Sárga/Yellow: Aden – No90

Kék/Blue: Avon Gel Finish – Royal Vendetta P824


Narancs/Orange: CR Cairuo – Orange 24

Zöld/Green: Rimmel Rita Ora – 462 Loosey Goosey Dancin

Ibolya/Violet: Lemax Colour


Vörösesnarancs/Vérnarancs/Blood Orange: Rimmel Rita Ora – 300 Glaston-Berry

Sárgásnarancs/Kanári/canary: L’ORÉAL Color Riche – 302 Exotic Canaries

Sárgászöld/Zölborsó/Pea: Moda Gel Effect – 327

Zöldeskék/Pávakék/Teal: Avon Gel Shine – Emerald City P633

Kékeslila/Blueberry: Aden – No75

Vöröses Ibolya /Purple: Rimmel Rita Ora – 562 Pump Up The Purple


8 megjegyzés:

  1. Nagyon érdekes volt a tudományos megközelítés lakkokra vetítve, csodás a mani is :) Aki már próbált fotózni, az biztos rájött, hogy nehéz visszaadni, amit akkor látunk, pláne, hogy minden fényben más a fotózás tárgya. Ezért nehéz lakkokat is fotózni, bemutatni, direkt örülök, ha mellé sok szöveg is van, kiegészítésképpen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezzel én is így vagyok! :)
      Ha ráizgulok egy csodás körömlakkra, ráguglizok, és legalább száz különböző fotón megnézem, kinél hogy mutat a körmökre kenve, és szeretek részletes jellemzéseket olvasni róluk.
      Örülök, hogy tetszett a poszt! :)

      Törlés
  2. Jó kis poszt kerekedett ki belőle. A lila rimmel lakk nekem is meg van,de nem elég pigmentélt szerintem. A manikűr csodás lett:) Várom a folytatást :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem meglepően jól szerepelt eddig a bíbor Rimmel a színkörben és a szivárványmaniban is, persze ez nem zárja ki, hogy egy következő manikűrben csúfos kudarcot vall majd, izgalommal várom hát a következő bevetését.
      Én a két világosabb sárgáért nem tettem volna tűzbe a kezem, az Aden-nél eléggé rezgett a léc, és a Loreál sem kimondottan két réteges lakk, node, majd meglátjuk, hogy teljesítenek később. Az Aden sárga az indánál győzött meg, szuperül lefedte az alatta lévő színt.

      Jaigen! :)
      Az áfonyakék válogatása közben álltam ám meg a te szépséges 88-as Moyrád előtt, de nem voltam benne biztos és nem is tűnt túl áfonyásnak...viszont lenyűgözött, nálad pedig végképp. Vissza is mentem érte! :D :D

      Törlés
  3. Számomra nagyon hasznos ez a bejegyzésed is. Én nagyon szeretek fotózni (nem csak körömlakkokat), annak ellenére, hogy nem tudok és nincs is megfelelő készülékem hozzá.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy hasznosnak találtad a bejegyzést :)
      A fotózás nekem is a szívem csücske, bár, bevallom, mióta blogolok, picit hanyagoltam eddig a természet, és vele együtt minden más dolog fotózását, mert örültem, ha kezem fotózására tudtam időt szakítani! Azonban megértettem, hogy nem hanyagolhatom el ezt a területet, mert kimeríthetetlen inspirációforrás, és kikapcsolódás is.

      Az igazán jó készülék még várat nálam is magára, a jelenlegi gépem ezer sebből vérzik, van, aminek a megörökítésére nem képes. Talán jövőre már fejlődök annyit, hogy érdemes legyen új kamerára áldozni.

      Törlés
  4. Érdekes bejegyzés volt. Egy aprócska megjegyzésem lenne: a sárgásnarancssárga elnevezésedre nem találóbb a mustársárga kifejezés? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Talán hibáztam a harmadlagos színek elnevezésével kapcsolatban, amikor különféle létező színárnyalatú tárgyak, jelenségek neveit rendeltem hozzájuk, ugyanis a színtartományok megítélése nagyon szubjektív.

      Ha teljesen tárgyilagos akarnék lenni, bizony semmiféle jelzőt, hasonlatot nem akaszthatnék egy színtartomány nyakába....

      Emiatt szerintem frissíteni fogom ezt a bejegyzést, és a szín-nevek mellől kitörlöm a hasonlatokat, és a leírásokban utalok majd hasonlatokra.

      Köszönöm a kiegészítést, enélkül ez a tény elkerülte volna a figyelmemet.

      Egyébként szerintem igen, a mustárszín is jó megközelítés erre az árnyalatra, bár én picikét tompábbnak, sötétebb tónusúnak gondolom az én kedvenc Globus-mustárom színét :)
      Te melyik mustárra gondoltál?

      Törlés